| Mistelten ved Vejlen - vild eller tam ? | Arne Bruun | 31/12-11 12:53:50 |
|---|---|---|
| Opdagede idag en stor mistelten og en mindre nedenunder ca. 10 m. oppe i vistnok en poppel lige nord for Vornæsvej NV for Noret. Iflg. mine bøger findes den kun spontant et sted på Sydsjælland. Måske nogen ved om den er sået ud eller spontan. Hvis ikke må jeg lige kigge ind og spørge og så får I en melding. | ||
| Erhardt Ecklon | 31/12-11 15:34:35 | |
| Den hænger meget højt ca 5 - 6m og har været der i nogle år og er ved at have en pæn størrelse. Den må være "spontan". I en afstand af ca 2½ km mod SV findes der en have med flere mistelten. Mon ikke den oprindelig stammer fra denne have. Jeg har selv fået nogle mistel'bær' fra denne have til podning af mine æbletræer! Godt Nytår Erhardt | ||
| Poul Rasmussen | 03/01-12 20:56:07 | |
| I Frantzens plantage på østsiden af Vornæs skov er der gennem mange år "podet" mistelten på æbletræerne - og det er ganske sikkert en afstikker herfra. Har selv godt 15 misteltene i min have som jeg har opformeret fra bær fra en mistelten som jeg fik som gave på et paradisæbletræ. Så spredningen af dem ser ud til at være rimelig nem. Der er et hav af vindrosler i plantagen - primært pga af bærene fra kristjorn - men mån ikke der kan smutte et mistelbær med?. Mvh Poul | ||
| Poul Rasmussen | 03/01-12 21:03:21 | |
| Skal lige nævne at der i Frantzens plantage er hundredevis af misteltene - som han sælger som julepynt til Tyskland - så den ved Noret er næppe spontan. Poul | ||
| Arne Bruun | 04/01-12 20:45:53 | |
| Tak for jeres svar, og der er jo nok ikke tvivl om, hvordan misteltenen er kommet dernede ved Noret. Om vi så skal kalde sådan en selvsået en spontan, når den er stukket af fra nogen udsåede nogen er jo en smagssag. Men da hyggeligt, at de kan sprede sig på egen hånd (nå ja, med lidt hjælp fra noget fjerkræ). Har også et par stykker i haven, der godt må blive til fler'. | ||
| Lars Hansen | 11/05-12 07:12:05 | |
| I Nyborg har vi 2 store mistelten i toppen af en 25-30 m høj poppel. De kan umuligt være "plantet", men er snarere spredt af fugle, måske af misteldrossel. Over de sidste par årtier har det været populært at plante æbletræer med mistelten og heri kan måske ligge en forklaring. | ||
| Anders M. Petersen | 20/12-12 10:29:51 | |
| På Langeland ses en mistelten i hegnet på vestsiden af Gulstav Mose (ses kun i kikkert fra kysten). Desuden sidder der én tæt på fugleskjulet ved Tryggelev Nor. Begge er vist (delvist) spontane... | ||